Subjects

[IA-1203] EPISTEMOLOGY OF GEOGRAPHY – 4 Cr. (60 Hrs)

Description: The roles of human sciences yesterday and today. Modern science, the Cartesian-Newtonian paradigm and the places of geography. Science, politics and method. Geography and Geopolitics, Cartography and Frontier: building images and representations of the world. Geography and Imperialism: Ratzel, Vidal, Mackinder. The order of discourse and the construction of the scientific field: the cases of Élisée Reclus, Lucien Febvre and Yves Lacoste. Geography, State and national identities: mobilizing the concepts of landscape, region and territory. Neopositivism, Marxism, Phenomenology. Henri Lefebvre and space production. Fernand Braudel and the long-lasting geohistory. Milton Santos and the technical-scientific-informational medium. Postmodernity and its consequences. The post-colonial contribution. Imaginary and representation, narrative art and art: 21st century geography.

Bibliography: BRAUDEL, Fernand. Escritos sobre a história. São Paulo: Perspectiva (2005[1969]). CAPEL, Horacio. Filosofía e ciencia en la geografía contemporánea.Barcelona: Barcanova (1981). CLAVAL, Paul. Géographie et géographes.Paris: L?Harmattan (2007). FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. SãoPaulo: Loyola (2004 [1970]). GODLEWSKA, Anne, SMITH, Neil (eds.).Geography and empire. Oxford: Blackwell (1994). LACOSTE, Yves. AGeografia ? isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Campinas:Papirus, 1988 (1976). LEFEBVRE, Henri. Espaço e política. Belo Horizonte:Editora UFMG (2008 [1972]). MIGNOLO, Walter D. Histórias locais/projetosglobais: colonialidade, pensamento liminar e saberes subalternos. BeloHorizonte: Editora da UFMG (2003 [2000]). SANTOS, Boaventura de Sousa. Acrítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 6ª ed. SãoPaulo: Cortez (2007 [2000]). SANTOS, Milton. A natureza do espaço. Técnicae tempo. Razão e emoção. São Paulo: Edusp (2002 [1996]).

[IA-1204] RESEARCH IN GEOGRAPHY – 4 Cr. (40 Hrs)

Description: Discussion of topics regarding the current progress of geography in its various fields of specialization. Theory, method, concept: epistemological possibilities. Singularity and intersection of geographic research within the sciences. The question of the object and thematic delimitation. Review and adjustment of the application of methods and techniques, data analysis and presentation of results.

Bibliography: AB´SABER, Aziz. Os domínios de natureza no Brasil: potencialidadespaisagísticas. São Paulo: Ateliê Editorial (2003). CASTRO, Iná; GOMES, PauloCesar, CORREA, Roberto Lobato (orgs). Geografia: Conceitos e Temas. 8ªed.Rio de Janeiro: Bertrand Brasil (2008). LEFF, Enrique (Coord.). AComplexidade Ambiental. São Paulo: Cortez (2003) MORIN, Edgar. Ciênciacom consciência. Rio de Janeiro: Bertrand (1996). SANTOS, Milton. Anatureza do espaço. Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Edusp(2002 [1996]).

[IA-1205] THEORY OF URBAN DEVELOPMENT – 4 Cr. (60 Hrs)

Instructor: Maurilio Lima Botelho

Description: Capitalist development as urban development. Theory of capitalist development. Capitalist accumulation and reproduction. Capitalist crisis theory: the chronic problem of overaccumulation. The geography of capitalist urbanization: absolute geographical expansion and geographic geographical expansion of capital. Limits and barriers in capitalist accumulation: spatial frontiers. The credit system and capitalist urbanization. Three sections of the crisis. Historical geography of urbanization. Crisis, restructuring and centralization: the new urban frontier. Urban space and housing market in the USA. Urban space and real estate market in São Paulo Crisis, credit and centralization in Rio de Janeiro.

Bibliography: Marx, Karl. O Capital ? crítica da economia política. Livro I: O processo daprodução do capital (tomo I). São Paulo: Nova Cultural, 1985. __________. OCapital ? crítica da economia política. Livro III: O processo global da produçãocapitalista (tomo IV). São Paulo: Nova Cultural, 1986. __________. O Capital? crítica da economia política. Livro III: O processo global da produçãocapitalista (tomo V). São Paulo: Nova Cultural, 1986. Harvey, David. Condiçãopós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. SãoPaulo: Loyola, 2000. __________. Espacios del capital: hacia una geografiacritica. Madrid: Akal, 2007. __________. A produção capitalista do espaço.São Paulo: AnnaBlume, 2006. __________. Espaços de esperança. SãoPaulo: Loyola, 2011. Sweezy, Paul. Teoria do desenvolvimento capitalista:princípios de economia política marxista. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

[IA-1206] CONTEMPORARY SPACE RESTRUCTURING – 4 Cr. (60 Hrs)

Instructor: Leandro Dias de Oliveira

Description: Geographic Space, Work and Nature; Globalization and Economic-Ecological Changes; Neoliberalism and Post-Neoliberalism; Productive Restructuring and Territorial Transformations; Industrialization and New Developmentalism in Peripheral Countries; Contemporary Environmental Issues and Sustainable Development; Political Labor Geography: Resistances, Conflicts, Ideologies.

Bibliography: ACUERDOS Claves para el Desarrollo Sostenible. Johannesburgo: FundaciónInteramericana, 2002. 62 p BIDWELL, Percy W. Economy, ecology and thestate: globalization and sustainable development in Brazil. Florence, IT, 1997.COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nossofuturo comum. 2.ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas,1991. 430p. GEORGE, Pierre. Geografia econômica. 4. ed. Rio de Janeiro:Fundo de Cultura, 1967. 333p. GRAMSCI, Antônio. Cadernos do Cárcere. Riode Janeiro: Civilização Brasileira, 2000-2007. 6 v. ISBN 8520005616. HARVEY,David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudançacultural. 16. ed. São Paulo: Loyola, 2007. 349 p. ISBN 8515006790.HOBSBAWM, E. J. Da Revolução Industrial Inglesa ao Imperialismo. 6. ed. Riode Janeiro: Forense Universitária, 2011. 349 p. ISBN 9788530935368. LEFF,Enrique. Ecologia y capital: racionalidad ambiental, democracia participativa ydesarrollo sustentable. 2. ed. México: Siglo Veintiuno, c1994. 437p. ISBN9682319188. OLIVEIRA, Leandro Dias de. Rio + 20: Reflexões sobreGeopolítica e Ideologia. Espaço & Economia: Revista Brasileira de GeografiaEconômica. Rio de Janeiro, Ano II, Número 4, 2014. Disponível em:http://espacoeconomia.revues.org/. [No prelo] SANTOS, Milton. A naturezado espaço: técnica e tempo: razão e emoção. 4. ed. -. São Paulo: Edusp,2009. 384p. ISBN 9788531407130 WALLERSTEIN, Immanuel Maurice.Capitalismo histórico e civilização capitalista. Rio de Janeiro: Contraponto,2001. 143 p. : ISBN (9788585910389). WALLERSTEIN, Immanuel Maurice. Elmoderno sistema mundial: La segunda era de gran expansion de la economia-mundo capitalista, 1730-1850. 2.ed. Madrid: Siglo XXI de España, 2010. 511p ISBN 978-84-323-1412-4 (v.3 ) ZHOURI, Andrea; LASCHEFSKI, Klemens.Desenvolvimento e conflitos ambientais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010. 484p. ISBN 9788570417749.

[IA-1207] POLITICAL GEOGRAPHY AND TERRITORY – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: André Santos da Rocha

Description: Political geography and contemporary approaches. Recent themes: democracy, federalisms, nations, nationalisms and regional integration. Notion of power. Genealogy of the concept of territory and methodological possibilities. Territory and territorialities, space and time in social constructions. Representations and research in geography. Power fields and territory-producing agents. Political, economic and cultural dynamics and political geography at different scales.

Bibliography: BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 10ª ed. Rio de janeiro: Bertrand Brasil(2007). BOURDIEU, Pierre. Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires:Folios (1983). CASTRO, Iná Elias de. Geografia e Política. Rio de Janeiro:Bertrand Brasil (2005). GREGORY, Derek et al (orgs.). Geografia Humana.Sociedade, espaço e ciência social. Rio de Janeiro: Zahar (1995). HAESBAERT,Rogério. O mito da desterritorialização. Do ?fim dos territórios? àmultiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil (2004). FONT, JuanNogue; Rufí, Juan Vicente. Geopolítica, Identidade e Globalização. Annablume(2008). RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática(1993 [1980]). SAQUET, Marcos. Por uma geografia das territorialidades e dastemporalidades: uma concepção multidimensional voltada para odesenvolvimento territorial. São Paulo: Outras expressões (2011). SAQUET,Marcos. Abordagens e concepções de território. São Paulo: Expressão Popular,2007.

[IA-1208] DIGITAL IMAGE PROCESSING FOR ENVIRONMENTAL ANALYSIS – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Gustavo Mota de Sousa

Description: Physical principles applied to remote sensing. Sensor systems. Spectral behavior of targets. Digital image processing: pre-processing, geometric correction, radiometric correction, enhancement techniques. Transformation of digital images: vegetation index, division of stands, analysis of main components, etc. Elements of visual interpretation of images. Digital image classification: supervised and unsupervised. Advanced techniques and methods of image treatment applied to the survey of environmental resources, mapping of land use and cover, diagnosis and monitoring of anthropogenic activities and natural phenomena.

Bibliography: FLORENZANO, T. G. Iniciação em sensoriamento remoto. 3ª edição ampliadae atualizada. São Paulo: Oficina de textos, 2011. 128 p. MOREIRA, M. A.Fundamentos do sensoriamento remoto e metodologias de aplicação. 4ªedição ampliada e atualizada. Viçosa: Editora UFV, 2011. 422 p. NOVO, E. M.L. de M. Sensoriamento remoto: princípios e aplicações. 3ª edição revista eampliada. São Paulo: Blucher, 2008. 362 p. BLASCHKE, T.; KUX, H.Sensoriamento remoto e sig avançados. 2ª ed. São Paulo: Oficina de textos,2007. 304 p. JENSEN, J. R. Sensoriamento remoto do ambiente: umaperspectiva em recursos terrestres. 2ª edição traduzida. São José dosCampos: Parêntese editora, 2009. 585 p. ROSA, R. Introdução aosensoriamento remoto. 7ª ed. Uberlândia: EDUFU, 2009. 264 p.

[IA-1209] SPECIAL TOPICS IN PHYSICAL GEOGRAPHY – 4 Cr. (40 Hrs)

Description: Debate on relevant topics today about physical geography and related disciplines. Deepening of conceptual, theoretical and methodological reflections.

Bibliography: CAVALCÂNTI, C. (org.) Desenvolvimento e Natureza: estudos para umasociedade sustentável. São Paulo: Cortez/Fundação Joaquim Nabuco, 1995.NIMER, E. Climatologia do Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 1989. PORTO-GONÇALVES, C. V. Os (des)caminhos do meio ambiente. São Paulo: Contexto,2000. ______________. A globalização da natureza e a natureza daglobalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006. SANTOS, Milton. Anatureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: HUCITEC,1996.

[IA-1212] MODELING OF ENVIRONMENTAL DATA – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Gustavo Mota de Sousa

Description: Conceptual and theoretical bases on geographic information systems (GIS). Abstraction, conversion and structuring methods in computer systems. Potential of geoprocessing techniques for the presentation of environmental phenomena and models related to several fields of study. Instrumentalization of geoprocessing techniques for various applications taking into account the components of geographic space.

Bibliography: XAVIER-DA-SILVA, J. & ZAIDAN, R. T. (Org.). Geoprocessamento e AnáliseAmbiental – Aplicações. 1a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.BURROUGH, P.A. Principles of Geographical Information Systems for LandResources Assessment . New York/Oxford Press, 1992. MIRANDA, J.I.Fundamentos de Sistemas de Informações Geográficas. Embrapa Informáticae Agropecuária, Brasília-DF, 4259, 2005.

[IA-1213] THE (RE) PRODUCTION OF SPACE AND EVERYDAY: SCALES OF THE URBAN AND CRITICAL SUAMOBILIZATION – 4 Cr. (60 Hrs)

Description: [1] Production and reproduction of space: theoretical framework and analytical fields; [2] Social alienation and spatial alienation: readings and verticalizations; [3] Daily life and daily life: problematizations and necessary mediations; [4] Worldliness and form-value: the fetish and its consequences.

Bibliography: DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Comentários sobre a sociedade doespetáculo. 4ª reimpr. São Paulo: Contraponto, 2003 [1967/1988].GOTTDIENER, Mark. A produção social do espaço urbano. 2ª ed. 1ª reimpr.São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2010. HARVEY, David. Oslimites do capital. São Paulo: Boitempo, 2013 [1982]. HELLER, Agnes.Sociología de la vida cotidiana. 4ª ed. Barcelona : Ediciones Peninsula, 1994[1970]. INTERNATIONALE SITUATIONNISTE. Internationale Situationniste.Édition Augmentée. Paris: Librairie Arthème Fayard, 1997. JAPPE, Anselm.Crédito à morte. A decomposição do capitalismo e de suas críticas. São Paulo:Hedra, 2013. KURZ, Robert. O colapso da modernização: da derrocada dosocialismo de caserna à crise da economia mundial. 4ª ed. Rio de Janeiro: Paze Terra, 1996. LEFEBVRE, Henri. A Revolução Urbana. Tradução de SérgioMartins. 3ª reimpressão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008 [1970].LEFEBVRE, Henri. La vie quotidienne dans le monde moderne. Paris :Gallimard, 1968. LEFEBVRE, Henri. Espace et politique. 2ª éd. Paris :Anthropos, 2000 [1973]. LUKÁCS, Gyorgy. História e consciência de classe.Ensaios sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes: 2003. MARX,Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004 [1844].MARX, Karl. O Capital. Crítica da Economia Política. (3 volumes, 5 tomos).São Paulo: Abril Cultural, 1983.

[IA-1214] URBAN CLIMATOLOGY – 4 Cr. (60 Hrs)

Description: Urban Climatology in Brazil and in the World. The Urban Climate System. Layer Urban Limit. The Energy Balance on the Urban Surface. The Urban Heat Island. Analysis Methods of the Heat Island. Mitigation of Heat Zones.

Bibliography: BIBLIOGRAFIA BÁSICA: ALCOFORADO, M.J. Climatologia urbana para oensino. Núcleo CLIMA, rel.3, Lisboa: Centro de Estudos Geográficos, 2010.BARRY, R.G. & CHORLEY, R.J. Atmosfera, tempo e clima. 9ª ed. Porto Alegre:Bookman, 2013; GARCÍA, M. C. M. Climatologia Urbana. Barcelona: Edicionsde la Universitat de Barcelona, 1999; GARTLAND, L. Ilhas de calor: comomitigar ilhas de calor em áreas urbanas. São Paulo: Oficina de textos, 2010;MONTEIRO, C.A.F. (org). A construção da Climatologia Geográfica no Brasil.Campinas: Alínea, 2015; BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTAR: CHANDLER, T. J.The climate of London. London, Hutchinson e Co. Publishers LTD, 1965;GEIGER, R. Manual de microclimatologia. O clima da camada de ar junto aosolo. Trad. da 4ª edição (de 1961), por Ivone Gouveia e Francisco CaldeiraCabral, Fundação Calouste Gulbenkian: Lisboa, 1980. LOMBARDO, M. Ilha decalor nas Metrópoles. O exemplo de São Paulo. S. Paulo: Hucitec, 1985; OKE,T. R. Boundary Layer climate. London, Methuem e Co-LTD, 1978; PEIXOTO,J.P. and OORT, A.H. Physics of Climate, Springer-Verlag, New York, USA,1992; PEREIRA FILHO, A.J., SANTOS, P.M., XAVIER, T.M.B.S. (org). Evoluçãodo tempo e do clima na região metropolitana de São Paulo. São Paulo: LinearB, 2007; SILVA, C.A.; FIALHO, E.S.; STEINKE, E.T. (org). Experimentos emClimatologia Geográfica. São Paulo: Oficina de Textos, 2014; YAMASOE, M.A.;CORRÊA, M.P. Processos radiativos na atmosfera. São Paulo: Oficina detextos, 2016. PERIÓDICOS CIENTÍFICOS E OUTROS: ANDRADE, H. O climaurbano ? natureza, escalas de análise e aplicabilidade. Finisterra ? RevistaPortuguesa de Geografia, XL (80): 67-91, 2005; AKBARI, H., KOLOKOTSA, D.Three decades of urban heat islands and mitigation technologies research.Energy and Buildings,133:834-842, 2016; ARNFIELD, A.J. Two decades ofurban climate research: A review of turbulence, exchanges of energy andwater and the urban heat island. International Journal Climatology, 23:1?26,2003; FREITAS, E. D., DIAS, P. L. S. Alguns efeitos de áreas urbanas nageração de uma ilha de calor. Revista Brasileira de Meteorologia, 20: 355-366,2005; GRIMMOND, C. S. B. Progress in measuring and observing the urbanatmosphere. Theoretical and Applied Climatology, 84: 3?22, 2006; KANDA, M.Progress in the scale modeling of urban climate: Review. Theoretical AppliedClimatology, 84: 23?33, 2006; LOPES, A. O sobreaquecimento das cidades.Causas e medidas para a mitigação da ilha de calor de Lisboa. Territorium,15: 39-52, 2009; LUCENA, A.J. Notas conceituais e metodológicas em ClimaUrbano e Ilhas de Calor. Revista Continentes, 2: 28-59, 2013. OKE, T. R.Towards better scientific communication in urban climate. Theoretical andApplied Climatology, 84: 179?190, 2006; OKE, T.R. The energetic basis of theurban heat island. Quarterly Journal of the Royal Meteorological Society, 108:1?24, 1982; PHELAN PE, KALOUSH K, MINER M, GOLDEN J, PHELAN B, IIIHS, TAYLOR RA. Urban Heat Island: Mechanisms, Impliccations, and PossibleRemedies. Annual Review of Envirronment and Resources, 40:285-307, 2015;RIZWAN, A. M., DENNIS, Y.C., LEUNG, L. C. A review on the generation,determination and mitigation of Urban Heat Island. Journal of EnvironmentalSciences, 20:120?128, 2008; ROTH, M. Review of urban climate research in(sub) tropical regions. International Journal of Climatology, 27: 1859?1873,2007; STEWART, I.D. A systematic review and scientific critique ofmethodology in modern urban heat island literature. International JournalClimatology, 31: 200?217, 2001; TAHA, H. Urban climates and heat islands:albedo, evapotranspiration, and anthropogenic heat. Energy and Buildings,25: 99-103, 1997; VOOGT, J. A., OKE, T. R. Thermal remote sensing of urbanclimates. Remote Sensing of Environment, 86: 370?384, 2003.

[IA-1215] RISK AND VULNERABILITY TO EXTREME CLIMATE EVENTS – 4 Cr. (60 Hrs)

Description: Modeling of Environmental Systems. Integrated Geographic Analysis. ClimaUrbano: applying modeling to Planning. The Exceptionalities. Risk and Vulnerability: the danger under control. Social and Environmental Mappings: the spatialization of risk.

Bibliography: BIBLIOGRAFIA: BÁSICA: CHORLEY, R. J. E HAGGETT, P. Modelos, paradigmase a nova geografia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo. pp. 1 ?19, 1975. CHRISTOFOLETTI, A. Modelagem de Sistemas Ambientais. SãoPaulo: Blucher, 1999. MONTEIRO, C.A.F. Geossistemas: A História de umaProcura. São Paulo: Ed. Contexto, 1995. MONTEIRO, C.A.F. Teoria e ClimaUrbano. São Paulo, USP ? Tese de Livre Docência, 1976. MONTEIRO, C.A.F(Org.). Clima Urbano. São Paulo: Ed. Contexto, 2003. MONTEIRO, C.A.F.Clima e Excepcionalismo. Florianópolis: Ed. UFSC, 1991. MURUYAMA, S.Aquecimento Global?. São Paulo: Oficina de Textos, 2009. SOUZA, L.B. eZanella, M.E. A Percepção dos Riscos. Fortaleza: Ed. UFC, 2009. ROSS, J.Ecogeografia do Brasil: Subsídeos para o Planejamento Ambiental. São Paulo:Oficina de Textos, 2006. VEYRET, Y. (Org.). Os Riscos. São Paulo: Ed.Contexto, 2007. COMPLEMENTAR: ABREU, M. A. (org.): Natureza e Sociedadeno Rio de Janeiro. Secretaria Municipal de Cultura, Turismo e Esporte. Rio deJaneiro, 1992. BAPTISTA, G.M. Aquecimento Global: Ciência ou religião?.Brasília: Hinterlândia Editorial, 2009. CAVALCANTI, I. F. A. et al. (orgs.)Tempo e clima no Brasil. São Paulo: Oficina de Textos, 463p., 2009. DORST, J.Antes que a natureza morra: por uma ecologia política. São Paulo: EdgarBlucher, 1973. GARCÍA, M. C. M. Climatologia Urbana. Edicions de laUniversitat de Barcelona, Barcelona, 1999. KEINERT, T. M. M. (orgs.).Qualidade de vida, planejamento e gestão urbana. Rio de Janeiro: EditoraBertrand Brasil, 2009. MARGULIS, S. et al. Meio Ambiente: aspectos técnicose econômicos. Rio de Janeiro: IPEA: Brasília, IPEA/PNUD, 1990. MONTEIRO,C.A.F. (org). A construção da Climatologia Geográfica no Brasil. Campinas:Alínea, 2015. SANCHEZ, L.E. Avaliação de Impacto Ambiental: conceitos emétodos. São Paulo: Oficina de Textos, 2013. SANTOS, R.F. PlanejamentoAmbiental. São Paulo: Oficina de Textos, 2004. SOUZA, A. Qualidade de vidaurbana. Série debates urbanos. Rio de Janeiro: Zahar Editora. 2004.PERÍODICOS CIENTÍFICOS E OUTROS DAUMAS, R. P.; MENDONÇA, G. A. S. &LEON, A. P. Poluição do ar e mortalidade em idosos no município do Rio deJaneiro: análise de série temporal. Cadernos de Saúde Pública Rio de Janeiro;20:311-319, 2004. LOUREIRO, S.; PITTA, A. M.; ALMEIDA, M. R. & BIÃO, D.R. C. Poluição do Ar e Afecções do Aparelho Respiratório. Revista Baiana deSaúde Pública; 3: 25-28, 1976. MONTEIRO, C. A. F.. Interação Homem-Natureza no Futuro da Cidade. Departamento de Geociências. CCH/USC.Revista Geosul, 14: 7-48, 1992 NUNES, L.H. Repercussões globais, regionaise locais do aquecimento global. Revista Terra Livre. 20: 101-110, 2003. PAIM,J. S. Abordagens teórico-conceituais em estudos de condições de vida esaúde: notas para reflexão e ação. In: Condições de Vida e Situação de Saúde(R. B., Barata, org.), Rio de Janeiro: Abrasco pp. 7-30, 1997. PEITER, P. &TOBAR, C. Poluição do ar e condições de vida: uma análise geográfica deriscos à saúde em Volta Redonda, Rio de Janeiro, Brasil. Cadernos SaúdePública Rio de Janeiro vol.14 n.3, 1998. RODRIGUES, M. L. G.; FRANCO, D.;SHIGETOSHI, S. Climatologia de frentes frias no litoral de Santa Catarina.Revista Brasileira de Geofísica v.22, p. 135-151, 2004. SOUZA, G. M. &SANT?ANNA NETO, J. L. Geografia da saúde climatologia médica: ensaiossobre a relação clima e vulnerabilidade. Hygeia :Revista Brasileira deGeografia Médica e da Saúde pb116-126, Jun/2009. ZANIRATO, S. H.;RAMIRES, J. Z. S.; AMICCI, A. G. N.; ZULIMAR, M. R.; RIBEIRO, W. C.Sentidos do risco: interpretações teóricas. Biblio 3W, Revista Bibliográfica deGeografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, Vol. XIII, nº 785, 25de mayo de 2008. . [ISSN 1138-9796].

[IA-1216] GEOGRAPHY, PUBLIC POLICIES AND EDUCATION – 4 Cr. (45 Hrs)

Description: Geography, teaching and power. Geography concepts in teaching. Public policies in teacher and student education. Policy on the production of textbooks. Curriculum theory and social criticism. Qualitative and quantitative research in Geography and Education. Educational practices and language in Geography.

Bibliography: BIBLIOGRAFIA BÁSICA: ALBUQUERQUE, M.A; FERREIRA, J.A. S. (org).Formação, pesquisa e Práticas Docentes: Reforma curriculares em questão.João Pessoa: Editora Mídia, 2013. CASTELLAR, Sonia; MUNHOZ, Gislaine B.Conhecimentos escolares e Caminhos metodológicos. São Paulo: Xamã, 2012.HOCHMAN, Gilberto; ARRETCHE, Marta; MARQUES, Eduardo (orgs.). PolíticasPúblicas no Brasil. Rio de Janeiro. Editora Fiocruz, 2007 MOREIRA, AntonioFlávio; SILVA, Tomaz Tadeu da Silva (org?s.) Currículo, Cultura e Sociedade.7ª ed. São Paulo: Cortez, 2002 MOREIRA; H; CALEFFE, L.G. Metodologia daPesquisa para o professor Pesquisador. Rio de janeiro: DP&A, 2006. SPOSITO,ELISEU SAVERIO et all (org?s). A diversidade da Geografia Brasileira. Escalase dimensões da Análise e da Ação. Rio de Janeiro: Consequência, 2016.BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTAR: FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. 37ªed.Petrópolis, RJ: Vozes, 2009 HAESBAERT, Rogério. Viver no limite. Rio deJaneiro: Betrand Brasil, 2014. MOREIRA, Ruy. Pensar e Ser em Geografia. SãoPaulo: Contexto, 2007 WERNER, Claudia M.L; OLIVEIRA; Floriano J.G.;RIBEIRO, Patrícia T (orgs). Políticas públicas: Interações e urbanidades. Riode Janeiro: Letra Capital, 2013, p.368. ZABALA, Antoni. Enfoque Globalizadore Pensamento Complexo. Uma proposta para o Currículo Escolar. PortoAlegre: ARTEMED, 2002 PERÍODICOS CIENTÍFICOS E OUTROS: CHOPPIN,Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da Arte.Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004. TRIPP,David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa,São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. ROCHA, Genylton. Oensino de geografia no brasil: as prescrições oficiais em tempos neoliberais.Revista Contrapontos – Eletrônica, Vol. 10 – n. 1 – p. 14-28 / jan-abr 2010

[IA-1218] BIOGEOGRAPHY IN URBAN ENVIRONMENTS – 4 Cr. (60 Hrs)

Description: Recognition of urban landscapes and their multiple social and environmental interrelationships; Analysis of the main natural and man-made ecosystems in the urban environment and identification of existing biodiversity and its ecosystem services; Functional, structural and dynamic understanding of urban landscapes (flora, fauna and microorganisms) through praxis; Field Class in different urban ecosystems.

Bibliography: BROWN, J. H.; LOMOLINO, M. V. Biogeografia. Trad. Iulo F. Afonso. RibeirãoPreto: Funpec, 2006. COX, C. B.; MOORE, P. D. Biogeografia – UmaAbordagem Ecológica e Evolucionária. LTC. Rio de Janeiro, 2013. FIGUEIRÓ.A. Biogeografia: dinâmicas e transformações da natureza. Oficina de textos.São Paulo, 2015. GUERRA, A. J. T.; Jorge, M. do C. O. Geoturismo,Geodiversidade e Geoconservação. Oficina de textos. São Paulo, 2017.INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Manual Técnico daVegetação Brasileira. Manuais técnicos em geociências nº 1. Rio de Janeiro,2012. Disponível em:https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv63011.pdf. PAESE, A.;UEZU. A.; LORINI, M. A.; CUNHA, A. Conservação da biodiversidade com SIG.Oficina de textos. São Paulo, 2012. ROCHA, Y. T. Técnicas em estudosbiogeográficos. RAEGA, 23, 2011, p. 398-427. TABARELLI, M.; PINTO, L. P; J.M.; SILVA, J. M. C.; HIROTA, M. M.; BEDÊ, L. C. Desafios e oportunidadespara a conservação da biodiversidade na Mata Atlântica brasileira.Megadiversidade, 2005.

[IM-1601] SPACE, ENVIRONMENT AND EDUCATIONAL PRACTICES IN GEOGRAPHY – 4 Cr. (60 Hrs)

Description: Geography and Space: considerations on spatial dynamics, Environment and Education. In addition to “determinisms” and “possibilities”: the structural man-environment relationship and the teaching of geography. Space and its metamorphoses: from the Earth’s surface to the technical-scientific-informational environment. The process of valuing nature and the production of space. The emergence of sustainable development. Geography training. Historical roles of Geography Teaching in the constitution of modern society. In the name of complexity: the teaching of geography in the 21st century. Books, maps, images, networks: content and geographical concepts.

Bibliography: GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. 11ª. ed. Campinas:Papirus (2013). MASSEY, Doreen. Pelo espaço. Uma abordagem política daespacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil (2008 [2005]). PONTUSCHKA,Nídia Nacib, OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de (orgs).Geografia emperspectiva. São Paulo: Contexto (2002). PONTUSCHKA, Nídia Nacib;PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprenderGeografia. São Paulo, Cortez, 2007. PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Aglobalização da natureza e a natureza da globalização. 4ª ed. Rio de Janeiro:Civilização Brasileira (2006).

[IM-1602] GEOGRAPHY SEMINAR – 4 Cr. (40 Hrs)

Description: Object and method: delimitation. Bibliography, sources, archives: emsi research. Research topic. Between the theoretical and the empirical, between the subject and the object.

Bibliography: JAPIASSÚ, Hilton. Introdução ao Pensamento Epistemológico. Rio de Janeiro:Francisco Alves, 1975. MARAFON, Gláucio. J. et. Ali. Pesquisa qualitativa emGeografia: reflexões teórico-conceituais e aplicada. Rio de Janeiro: Eduerj,2013. RAMIRES, Julio C; PESSOA, Vera L. (Orgs.) Geografia e pesquisaqualitativa: nas trilhas da investigação. Uberlândia: Assis Editora, 2009.SILVA, Armando C. As categorias como fundamentos do e conhecimentogeográfico. SANTOS, Milton; SOUZA, Maria A. (Orgs.) Espaço interdisciplinar.São Paulo, Nobel, 1986. SPOSITO, Eliseu S. Geografia e Filosofia:Contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo, Ed. Unesp,2004. SPOSITO, Eliseu Savério. A questão do método e a crítica dopensamento geográfico. In: CASTRO, Iná E. de; MIRANDA, Mariana; EGLER,Cláudio A. G. (Org.). Redescobrindo o Brasil. 500 anos depois. Rio de Janeiro:Bertrand Brasil, 1999, pp. 347-359. VENTURI, Luis A. B. (Org.) Praticando aGeografia: técnicas de campo e laboratório. São Paulo: Oficina de textos,2000.

[IM-1603] SPACE, POLICY AND CULTURE – 4 Cr. (60 Hrs)

Instructor: Anita Loureiro de Oliveira

Description: The cultural approach in Geography, the different schools of Cultural Geography, their processes of crisis and renewal. Cultural studies and the concept of Culture. The relationship between space, politics and culture. Modernization and its cultural impacts. Westernization of the world and its limits in social life and in the interpretation of reality. Action and social bonds, place, daily experiences and experiences; the dialogue of science with other known knowledge. The role of geography in overcoming the coloniality of knowledge and the utilitarian and operational consideration of science. Existences and resistances. Territorial appropriation and cultural aspects of the struggles for the territory.

Bibliography: CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes do fazer. Petrópolis, EditoraVozes, 3a edição. 9ª edição, 2003 [1ª edição, 1990] LEFEBVRE, Henri. Odireito à cidade. São Paulo: Centauro, 2001a [1969] MORIN, Edgar. Ciênciacom consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002. RIBEIRO, Ana ClaraTorres [1944-2011]. Por uma sociologia do presente: ação, técnica e espaço.Rio de Janeiro: Letra Capital, 2012 ________. Teorias da Ação. Rio deJaneiro. Letra Capital, 2014 SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica etempo, razão e emoção. São Paulo:Editora Hucitec 1997 2ª edição.

[IM-1604] SOCIAL AND ENVIRONMENTAL PROBLEMS AND IMPACTS ASSOCIATED WITH LOCAL AND GLOBAL CLIMATE CHANGE – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Cristiane Cardoso, Heitor Soares de Farias

Description: Warming or cooling the planet: the great speeches related to climate change today. Local, regional and global climate. Modifications, associated problems and socio-environmental impacts related to climate change. The role of societies related to impacts on the environment. The role of environmental education with a view to understanding interrelationships and minimizing environmental problems.

Bibliography: AB´SABER, A. Os domínios de natureza no Brasil: potencialidadespaisagísticas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. 160 p. ACOT, P. História delclima. Buenos Aires: El Ateneo, 2005. CUNHA, G. R. Lidando com os riscosclimáticos. Passo Fundo: EMBRAPA, 2004. GONÇALVES, Carlos Walter Porto.Os (des)caminhos do meio ambiente. 5 ed. Coleção temas atuais. São Paulo :Contexto, 1996. GUERRA, A. J. T & CUNHA, S. B. Impactos ambientaisurbanos no Brasil. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. 416p. MENDONÇA, F.& DANNI-OLIVEIRA, I. M. Climatologia noções básicas e climas do Brasil. SãoPaulo: oficina de textos, 2007. MONTEIRO, C. A. de F. & MENDONÇA, F. Climaurbano. São Paulo: Contexto, 2003. ROSS, J.L.S. (Org.). Geografia do Brasil.São Paulo: EdUSP, 1996. 546 p.

[IM-1605] SPECIAL TOPICS IN PHYSICAL GEOGRAPHY II – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Heitor Soares de Farias

Description: Debate on relevant topics today about physical geography and related disciplines. Deepening of conceptual, theoretical and methodological reflections.

Bibliography: AB´SABER, A. Os domínios de natureza no Brasil: potencialidadespaisagísticas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. 160 p. CAVALCÂNTI, C. (org.)Desenvolvimento e Natureza: estudos para uma sociedade sustentável. SãoPaulo: Cortez/Fundação Joaquim Nabuco, 1995. PORTO-GONÇALVES, C. V. Os(des)caminhos do meio ambiente. São Paulo: Contexto, 2000.______________. A globalização da natureza e a natureza da globalização.Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006. ROSS, J.L.S. (Org.). Geografia doBrasil. São Paulo: EdUSP, 1996. 546 p. SANTOS, Milton. A natureza doespaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: HUCITEC, 1996.ZAVATTINI, J. A. Estudos do clima no Brasil. Campinas, SP: Alínea, 2004.

[IM-1606] LANDSCAPE ECOLOGY AND ENVIRONMENTAL PLANNING – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Monika Richter

Description: Reflection on the relevance of the landscape as an object of geographic investigation. Laws governing the shape and movement of the landscape. Landscape planning as an ecological contribution to integral planning, as an instrument for the protection and management of nature in areas occupied or not by human beings and as a tool for the development of nature with the aim of safeguarding the capacity of ecosystems and landscapes. The support of geotechnologies in the study of landscapes and for environmental planning. Geographic Information Systems. Landscape metrics. Fragmentation and ecological corridors. Integrated planning.

Bibliography: AB´SABER, A. Os domínios de natureza no Brasil: potencialidadespaisagísticas. São São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. 160 p LANG, S;BLASCHKE, T. Análise da paisagem com SIG. 1ª reimpressão. São Paulo:Oficina de textos, 2013. 423 p. SANTOS, R. F. Planejamento ambiental: teoriae prática. São Paulo: Oficina de textos, 2004. TURNER, M. G.; GARDENER R.Hand O? Neil R. (2001) Landscape Ecology in Theory and Practice: Pattern andProcess. New York, 401p

[IM-1607] LANDSCAPE GEOMORPHOLOGY, EVOLUTION AND DYNAMICS – 4 Cr. (40 Hrs)

Description: Fundamentals of Geomorphology. The importance of Geomorphology for Geography. Surface processes at the Earth-Atmosphere interface. Systemic theories and geomorphology. Morphogenesis, morphology, morphodynamics and morphochronology. Magnitude and frequency of geomorphodynamic processes and scales of analysis. Modeling, monitoring and quantification of surface processes. Geomorphology and interdisciplinarity. Dageomorphology applications in environmental analysis and planning. The future of landscapes in the “Anthropocene”.

Bibliography: CHRISTOFOLETTI, A. Geomorfologia. São Paulo: Edgard Blucher, 1980.CHRISTOFOLETTI, A. Modelagem de sistemas ambientais. São Paulo: EdgardBlucher, 1999. 236 p. FLORENZANO, T. G. (org.). Geomorfologia: conceitos etecnologias atuais. São Paulo: Oficina de Textos, 2008. 318 p. PENTEADO,M.M. Fundamentos de Geomorfologia. Rio de Janeiro: IBGE, 1979. 154 p.PRESS, F.; SIERVER, R.; GROTZINGER, J.; JORDAN, T.H. Para entender aTerra. Porto Alegre: Bookman, 2006. 656 p. SELBY, M. Earth´s ChangingSurface. Clarendon Press, Oxford. 1985. 607 p. TEIXEIRA, W.; TOLEDO,M.C.M.; TAIOLI, F. (Org.) Decifrando a Terra. São Paulo: Oficina de Textos,2001. 568 p.

[IM-1608] NATURE CONSERVATION AND RECOVERY OF DEGRADED AREAS – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Monika Richter

Description: Concept of natural resource; in situ and ex situ conservation of biodiversity, management of natural resources; concept of environmental degradation. Characterization of degraded areas and degrading activities. Differences between rehabilitation, replacement, restoration, recovery. Development of sustainable systems for economic activities. Elaboration of management plans and recovery of degraded areas.

Bibliography: KAGEYAMA, P.Y.; GANDARA, F. B. & OLIVEIRA, R. E. Biodiversidade erestauração da floresta tropical. In: KAGEYAMA, P.Y.; OLIVEIRA, R. E.;MORAES, L. F. D.; ENGEL, V. L. & GANDARA, F. B. Restauração ecológica deecossistemas naturais. Botucatu: Fundação de Estudos e Pesquisas Agrícolase Florestais, 2003. p. 29-48. PRIMACK, R. B. & RODRIGUES, E. Biologia daconservação. Londrina: E.Rodrigues, 2001. 327p. RICKLEFS, R. E. A economiada natureza. 5ª ed. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan, 2003. 503p.

[IM-1609] PLANNING AND MANAGEMENT OF PROTECTED NATURAL AREAS – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Monika Richter

Description: Basic concepts related to nature conservation: preservation, conservation, natural resources, management, sustainable development, ecological restoration. Management of areas of ecological interest. National System of Conservation Units (SNUC). Law no. 9,985 of July 18, 2000. Categories of Conservation Units: Integral Protection Units and Sustainable Development Units. Management and eManagement Plans: methodologies and practical experiences. Evaluation criteria used in protected areas (rarity, diversity, fragility, stability and cultural planning and management criteria). Damping Zones. Participative Management and Management: methodologies and practical experiences. Problem-solving flowchart. Analysis of the different dimensions involved in the management of protected natural areas. Valuation and Public Use.

Bibliography: DIEGUES, A. C. O mito moderno da natureza intocada. São Paulo: Hucitec,1996.196p. GARAY, I. (2001) Avaliação do Status da Biodiversidade ao Nívelde Ecossistema. In: Garay, I.; Dias, B. Conservação da biodiversidade emecossistemas tropicais: avanços conceituais e revisão de novas metodologiasde avaliação e monitoramento. Petrópolis: Editora Vozes. p. 399-411.LEWINSOHN, T.M. & P.I. PRADO. Biodiversidade Brasileira: síntese do estadoKAGEYAMA, P.Y.; GANDARA, F. B. & OLIVEIRA, R. E. Biodiversidade erestauração da floresta tropical. In: KAGEYAMA, P.Y.; OLIVEIRA, R. E.;MORAES, L. F. D.; ENGEL, V. L. & GANDARA, F. B. Restauração ecológica deecossistemas naturais. Botucatu: Fundação de Estudos e Pesquisas Agrícolase Florestais, 2003. p. 29-48. RIBEIRO, W.C. Patrimônio Ambiental Brasileiro.São Paulo. EDUSP/ Imprensa Oficial do Estado, 2003, p. 351.

[IM-1610] TRAINING PROCESSES IN ENVIRONMENTAL EDUCATION – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Cristiane Cardoso, Ana Maria Marques Santos

Description: Socio-historical view of environmental education; Political and epistemological assumptions of environmental education; Modernity and changes in Paradigms – from technocentric and anthropocentric views to ecocentric views; Complexity and environmental knowledge; Ethics and philosophy for a sustainable society; Cultural plurality, biodiversity and social development; The formation of the environmental educator.

Bibliography: CARVALHO, Isabel de M. Educação Ambiental: a formação do sujeitoecológico. São Paulo, Cortez, 2004. FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia:saberes necessários a prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.GUIMARÃES, M. A Formação de Educadores Ambientais. Campinas, Papirus,2004. SANTOS, B. de S. A Crítica a Razão Indolente: contra o desperdício deexperiências. São Paulo, Expansão Cultural, 2000. MORIN, Edgar. Ciência comConsciência. 3ª Ed. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 1999.

[IM-1611] THEMES, CONTENTS AND PRACTICES IN GEOGRAPHY TEACHING – FUNDAMENTAL AND MEDIUM – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Cristiane Cardoso

Description: Geography teaching, Geography and teacher training; School practices and the role of the researcher professor. Different training processes in Geography; Background, challenges and perspectives. The theoretical-methodological question in the teaching of Geography. Methodologies, teaching and learning procedures and use of didactic resources in Elementary School. New technologies and the teaching of Geography. The interdisciplinary approach and the different languages. Curriculum, Public Policies of Education and the Teaching of Geography.

Bibliography: CALLAI, Helena Copetti. O Ensino da Geografia no Brasil: alguns caminhos.São Paulo: FFLCH, 1995. CARLOS, Ana Fani Alessandri (org.). Novos caminhosda geografia. São Paulo: Contexto, 1999. CARLOS, Ana Fani Alessandri;OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino (orgs.) Reformas no mundo da educação:parâmetros curriculares e geografia. São Paulo: Contexto, CASTROGIOVANNI,Antônio Carlos et al (orgs.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões.Porto Alegre: Associação dos Geógrafos Brasileiros ? Seção Porto Alegre,1998. MOURA, Dácio & BARBOSA, Eduardo, F. Trabalhando com projetos:planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis: Vozes, 2006.

[IM-1612] GEOGRAPHIC EDUCATION PROJECTS – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Clézio dos Santos

Description: Basic knowledge for planning, management, monitoring and evaluation of projects, focusing on the educational area of ??Geography. New planning models based on coherent systems of concepts and methods in projects in the school discipline of Geography. Community projects. Projects as instruments to transform the school into a space open to the construction of meaningful learning. Geographic Education and teacher training today

Bibliography: ARANHA, M. L. História da educação. São Paulo: Moderna, 1989. ARROYO,Miguel. Escola plural. Proposta pedagógica Rede Municipal de Educação deBelo Horizonte. Belo Horizonte: SMED, 1994. HERNÁNDEZ, Fernando.Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre:Artmed,1998. HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa eprojeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000. MORIN, E. El método: lanaturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedra, 1981. SANTOMÉ, Jurjo T.Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: ArtesMédicas, 1998. ZABALA, Antoni. Enfoque globalizador e pensamentocomplexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artes Médicas,2002.

[IM-1613] CARTOGRAPHIC REPRESENTATION AND TEACHING – 4 Cr. (40 Hrs)

Description: The origins of abstraction processes. What is the map. The mapping process throughout history. The field of cartographic knowledge. Cartographic communication. Cartography as a form of expression of Geography. Alternative forms of registering space.

Bibliography: ALMEIDA, R. D. Do Desenho ao Mapa: iniciação cartográfica na escola. SãoPaulo: Contexto, 2001. ALMEIDA, R. D. Cartografia Escolar. São Paulo:Contexto, 2008. ALMEIDA, R. D. e PASSINI, E. Y. O espaço geográfico: ensinoe representação. 4ª ed. São Paulo, Contexto, 2002. BLACK, Jeremy. Mapas eHistória: construindo imagens do passado. Bauru, São Paulo: Edusc, 2005.LONGLEY, P.A.; GOODCHILD, M.F.; MAGUIRE, D.J.; RHIND, D.W. Sistemas eCiência da Informação Geográfica. 3ª ed. Bookman: Porto Alegre, 2013.MENEZES, P.M.L & Fernandes, M.C. Roteiro de Cartografia. São Paulo: Oficinade Textos, 2013. PASSINI, E. Y. Alfabetização Cartográfica e a Aprendizagemde Geografia. São Paulo: Cortez, 2012. SOUZA, J. G. & KATUTA, A. M.Geografia e Conhecimentos Cartográficos: a Cartografia no movimento derenovação da Geografia brasileira e a importância do uso de mapas. SãoPaulo: Editora da UNESP, 2001. v. 1. 162 p.

[IM-1614] FORMATIVE PROCESSES IN GEOGRAPHY – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Clézio dos Santos

Description: Theory-practice articulation in the experience of concrete situations of geography teaching and learning methodologies. Reflective teacher training. Internship with research field in Geography teaching. Educational Policies, Formation and Teaching of Geography. Evaluation and Teaching of Geography. Geography in the Brazilian school curriculum. Teaching materials in Teaching.

Bibliography: ALARCÃO, Isabel (Org.). Escola Reflexiva e Nova Racionalidade. Porto Alegre,Artmed, 2001. KEMMIS, Stephem. El Curriculum: Más allá de la teoria da lareproducción. Traducción de Pablo Manzano. Terceira edición. Madri, Morata,1998. PIMENTA, Selma G. O estágio e a formação do professor. São Paulo,Cortez, 1998. PONSTUSCHKA, Nídia N. (Org.) Ousadia no diálogo:interdisciplinaridade na escola pública. São Paulo, Loyola, 1995.PONTUSCHKA, Nídia N. e OLIVEIRA, Ariovaldo U. (Org.) Geografia emperspectiva: ensino e pesquisa. São Paulo, Contexto, 2002. VESENTINI, JoséW. (Org.) Geografia e ensino: textos críticos. Campinas, Papirus, 2005.

[IM-1615] GEOTECHNOLOGIES APPLIED TO GEOGRAPHY TEACHING – 4 Cr. (40 Hrs)

Instructor: Monika Richter

Description: Basic principles of Geotechnologies. Knowledge and handling of materials, related equipment and geotechnology techniques used in geography teaching. Manipulation of Geographic Information Systems (GIS’s). Free Geotechnologies. Relationship of Geotechnologies with the teaching of Geography.

Bibliography: DRUCK, S. et. al. Análise espacial de dados geográficos. Planaltina, DF:Embrapa Cerrados, 2004. FLORENZANO, T. G. Imagens de satélite paraestudos ambientais. São Paulo: Oficina de Textos, 2002. FLORENZANO, T. G.Iniciação em sensoriamento remoto. 3ª edição ampliada e atualizada. SãoPaulo: Oficina de textos, 2011. 128 p. MOREIRA, M. A. Fundamentos dosensoriamento remoto e metodologias de aplicação. 4ª edição ampliada eatualizada. Viçosa: Editora UFV, 2011. 422 p. NOVO, E. M. L. de M.Sensoriamento remoto: princípios e aplicações. 3ª edição revista e ampliada.São Paulo: Blucher, 2008. 362 p.

[IM-1616] PUBLIC USE AND CONSERVATION UNITS – 4 Cr. (60 Hrs)

Description: Understand the environmental issue that is present in contemporary legally protected spaces, providing students with reflection and analysis about public use in Conservation Units. The course provides a mix of theoretical and practical classes, with field work. Analyze the occupation of space by human societies and their impacts on the environment. Understand the ways of carrying out Public Use in Conservation Units.

Bibliography: BENSUSAN, N. Conservação da biodiversidade em áreas protegidas. Ed. FGV. 2006. BRASIL.Sistema Nacional de Unidades de Conservação. Disponível em: http://www.mma.gov.br/areas-protegidas/sistema-nacional-de-ucs-snuc. BRITO, M. C. W. Unidades de Conservação: intenções eresultados. ? 2ª ed. – São Paulo: Annablume: Fapesp, 2003. BURSZTYN, M.A; BURSZTYN, M.Fundamentos de política e gestão ambiental: caminhos para a sustentabilidade. Rio de Janeiro:Garamond, 2012. GUERRA, A.J.T., COELHO, M.C.N. (Orgs.). Unidades de Conservação:Abordagens e Características Geográficas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009. DIEGUES, A. C.S. O mito moderno da natureza intocada. 4ª ed. São Paulo: Hucitec; Núcleo de Apoio à Pesquisasobre Populações Humanas e Áreas Úmidas Brasileiras, USP, 2004. DREW, D. Processos interativoshomem-meio ambiente. 7. Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010. GARAY, I. & BECKER, B.(Orgs.). As Dimensões Humanas da Biodiversidade: o desafio de novas relações sociedade-natureza no século XXI. Petrópolis: Editora Vozes, 2006. GONÇALVES, C.W.P. Os (Des)caminhosdo Meio Ambiente. 15ª ed., 2ª reimpressão ? São Paulo: Contexto, 2014. LORENZETTO, A.;LINDOSO, G.S. Avaliação e Monitoramento da Gestão de Uso Público em Parques (AMUP):ferramenta de análise quali-quantitativa contribuindo para a melhoria da gestão. In: Anais do VIIICBUC, 2015. MILANO, M. S. Unidades de Conservação: atualidades e tendências. Curitiba:Fundação O Boticário de Proteção à Natureza, 2002. QUEIROZ, E.D. Uso Público no ParqueNatural Municipal de Nova Iguaçu-RJ: trilhando entre possibilidades e dificuldades. Tese deDoutorado. POSGEO/UFF, 2018. SOARES, M.C.C., BENSUSAN, N., FERREIRA NETO, P.S. Entornodas Unidades de Conservação: estudo de experiências com UCs de Proteção Integral. Rio deJaneiro: FUNBIO, 2002. TAKAHASHI, L. Uso público em unidades de conservação. Cadernos deConservação, Curitiba, vol.2, nº 2, 2004. TERBORGH, J., et al (Orgs). Tornando os ParquesEficientes: estratégias para conservação da natureza nos trópicos. 1ª ed. rev. ? Curitiba: Ed. daUFPR/Fundação O Boticário, 2002. VALLEJO, L.R. Tempo, espaço e contradições na proteção dasáreas naturais: as políticas públicas e a conservação ambiental no Estado do Rio de Janeiro(1975-2002). Niterói: Alternativa Editora, 2017. __. Uso Público em áreas protegidas: Atores,impactos, diretrizes de planejamento e gestão. In: Revista Eletrônica Anais Uso Público emUnidades de Conservação, Niterói -RJ, 2013. p.:13 ? 25. __. Os Parques e reservas comoInstrumentos de ordenamento territorial. In: ALMEIDA, F. G.; SOARES, L. A. A. (Orgs.).Ordenamento Territorial: coletânea de textos com diferentes abordagens no contexto brasileiro.Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009. __. Unidades de conservação: uma discussão teórica à luzdos conceitos de território e de políticas públicas. Disponível em:http://arquivos.proderj.rj.gov.br/inea_imagens/downloads/pesquisas/PE_Ilha_Grande/Vallejo_2003.pdf.

[IM-1618] ENVIRONMENTAL RISK MANAGEMENT: AGENTS, PROCESSES AND SCALES – 4 Cr. (60 Hrs)

Description: Risks: origin, historical dimension and conceptualization; The composition of the risk: areas, vulnerabilities and targets; Types of risks: natural, social and technological risks. Environmental risks. The space for the manifestation of risks: territory of risks or territorialized risks? The movement of risks in space and time: diffuse risks and concentrated risks. The timeless spatial scale of risks: catastrophes and slow processes; Representation and spatial expression of risks: risk mapping. The social agents involved and risk management as a criterion for territory management; Environmental risks and conflicts; Risk assessment and analysis and the precautionary principle. Quantitative and qualitative assessments, probabilities and possibilities. Case studies in Brazil and worldwide.

Bibliography: BIBLIOGRAFIA BÁSICA: BECK, Ulrich. La sociedad del riesgo mundial: enbusca de la seguridad perdida. Barcelona: Paidós, 2008. 333 p. GIDDENS,Anthony. As Consequências da Modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.p.11-60; p. 83-150. MENDES, Jose Manuel. Sociologia do Risco. Uma breveintrodução e algumas lições. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.2015, p. 35-88.

[IM-1619] TEACHING IN HIGHER EDUCATION IN GEOGRAPHY – 2 Cr. (15 Hrs)

Description: Practical and theoretical teaching of Geography aiming at the acquisition of experiences in the exercise of didactic activities in the area of ??Geography. The graduate student must develop a work plan under the supervision of the teachers and finally present a teaching report.

Bibliography: CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; CAVALCANTI, Lana de Souza; CALLAI,Helena Copetti (Orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos emetodológicos. São Paulo: Xamã, 2012. CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos etal (orgs.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre:Associação dos Geógrafos Brasileiros ? Seção Porto Alegre, 1998. PIMENTA,Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no EnsinoSuperior. 5ª ed. ? São Paulo:Cortez, 2014. PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN,Evandro (Orgs.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de umconceito. 7ª ed. – São Paulo:Cortez, 2012. TARDIF, Maurice; LESSARD,Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência comoprofissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. 9ª ed.Petrópolis,RJ: Vozes, 2014.

Últimas Notícias

mais notícias